14. august 2012

Sørlandsrose...

Tirsdag betyr skravlekveld.
Og på skravlekveld må man ha kake!
I kveld skal jeg bake en deilig kake som heter 
Sørlandsrose.


Den smaker himmelsk og liker du mandler, kommer
du til å elske denne :)
Oppskriften jeg bruker har jeg lånt fra "Det søte liv..."

Her er oppskriften:

Mandelbunn:
2 store egg
1,5 dl sukker
200 g mandler
1 ts bakepulver
1 ss smeltet smør

Kaffe- og sjokoladekrem:
3 dl kremfløte
3 ss melis
1 stor ts kaffepulver
1 stor ts kakaopulver
1 stor ts vaniljesukker

Fremgangsmåte:

Pisk romtempererte egg og sukker til tykk eggedosis
(10 min med elektrisk mikser)
Mal mandlene finmalte med mandelkvern og bland med bakepulver.
Vend dette inn i eggedosisen sammen med smeltet smør.
Ha deigen i en liten smurt form (20cm) med bakepapir i bunnen.
Stek kaken midt i ovnen ved 180 grader i ca 30 min.
Avkjøl kaken i formen til den er helt avkjølt.
Løsne den så forsiktig fra formen med en skarp kniv.
Hvelv kaken over på et fat og dra forsiktig av bakepapiret.

Mens kaken steker blander du kremfløte sammen med melis,
kaffepulver, kakao og vaniljesukker.
Rør godt så alt løser seg opp og sett fløten i kjøleskapet i minst 30 min
slik at alle smakene får trekt godt inn i fløten.

Når kaken er avkjølt, tas fløten ut av kjøleskapet og piskes 
til en luftig sjokoladekrem.
Fordel kremen over kaken med en smørekniv eller ha kremen i en
sprøytepose og sprøyt dekorative roser på toppen av kaken.

Tips:
Bunnen kan virke rå eller bløt når den er ferdigstekt,
men skal være slik.

Hvis du vil sprøyte kremrosetter på toppen av kaken, kan du bruke sprøytetippen
2D fra Wilton. Den gir veldig lekre, store roser.
Det kan da lønne seg å øke porsjonen med kaffekrem.




Klem Milla